تبلیغات
Silent Hill - رزیدنت اویل یا سایلنت هیل؟ (قسمت اول : مقایسه سری کلاسیک)







سلام دوستان امروز یه مقاله براتون آماده کردم که با همکاری دوست عزیزم chris redfield از وب طرفداران رزیدنت اویل نوشته شده و امیدوارم بپسندید. دوستان امروز میخوام سایلنت هیل و رزیدنت اویل رو مقایسه کنم و نقاط ضعف و قوت این دو بازی رو بنویسم!!!

همونطور که همتون میدونید این دو بازی در سبک survival horror ساخته شدن و موفق شدن طرافداران بسیار زیادی بدست بیارن!  ولی ما میخوایم ببینیم چه فرق هایی بین این دو بازی هست مقاله رو در ادامه ی مطلب براتون گذاشتم، نیمی از مقاله توسط من و نیمی توسط chris redfield نوشته شده همینطور عکس های سایلنت هیل توسط من و عکس های رزیدنت اویل توسط chrisredfield که امیدوارم بپسندید..

برای خواندن به ادامه ی مطلب برید...
1-گرافیک :
 
اولین فرقی که در نگاه اول دیده میشه گرافیک این دو بازی هست،با این که سایلنت هیل چند سال بعد از رزیدنت اویل عرضه شد ولی گرافیک رزیدنت اویل بالاتر بود :

      


2-فضای بازی:


فضای بازی در سایلنت هیل مه آلود بود و از هوا دونه های خاکستر میبارید،یک هوای کاملا جهنمی و دارای دو بعد، بعد دوم با صدای آژیر وحشتناکی شروع میشد و همه جا به طور کامل به جهنم تبدیل میشد ولی در رزیدنت اویل کاملا فرق داشت بیشتر فضای بازی مکان های خرابه و مرموز بود مثل راهرو های دراز و ساختمان های متروکه و کوچه های تاریک و جنازه های تیکه تیکه شده، که واقعا ترسناک بودن:

      

3-دشمنان:


اکثر دشمن های سایلنت هیل زاده ی ذهن و گناهان فردی هستن که در سایلنت هیل گیر میفته،و معمولا موجوداتی شبیه انسان های تغییر یافته هستن.در رزیدنت اویل دشمن ها زامبی ها و تایرنت ها و سگ ها و...هستن که توسط مبتلا شدن به ویروس به این صورت در آمده اند.

       



4-موسیقی:

در مورد موسیقی های بازی سایلنت هیل موسیقی های قشنگی داشت که کار استاد akira yamaoka بود، موسیقی های بازی واقعا یکی از نکات مثبت سایلنت هیل بود،به طوری که حتی در مکان های کاملا امن هم بازیکن احساس ترس و نا امنی میکرد و قسمت های غمگین هم بسیار عالی ساخته شده بود، موسیقی های رزیدنت اویل بی شک یکی از زیبا ترین موسیقی ها بین بازی های هم دوران خودش بود موسیقی های ترسناک و حماسی که واقعا زیبا بود.

5-دشمنان ماندگار:

یک چیز مشترک بین این دو بازی دو دشمن بزرگ یعنی، pyramid head در سایلنت هیل و nemesis در رزیدنت اویل بودن،pyramid head یا کله هرمی همونطور که از اسمش پیداس به جای کله یک هرم روی سرش داشت و یک شمشیر دراز که همیشه اونو با خودش روی زمین میکشید، و هر کسی که جلوی راهش بود رو به طرز فجیهی میکشت.   nemesis یا نمسیس هیولای رعب آوری که اولین بار در سومین شماره از این بازی(رزیدنت اویل) ظاهر شد. ظاهر انسان گونه و بزرگ او و خصوصیات وحشتناک باعث ترسناک شدن وی شده است. کشتن او هم بسیار سخت است و در نتیجه وی را خیلی قدرتمند جلوه می دهد . نمسیس قابلیت تعقیب دشمنان خود را دارد و نام او به معنای الهه مرگ است :




6-معما ها:

یکی از قسمت های مهم این بازی ها معما ها بودن، در سایلنت هیل 1 معماهای زییادی وجود داشت که حل کردن بعضی از اونها اجباری نبود ولی در پایان های بازی تاثیر داشت و همینطور بعضی از اونا هم در لول hard  فعال میشد، در رزیدنت اویل هم معما های زیادی وجود داشت و این معما ها به قدری جذاب بود که حذف اونا در سری های جدید باعث اعتراض طرفدارانش شد!.

7-پایان ها:

طبیعاتا در سایلنت هیل همه چیز ناراحت کننده و به شدت دلگیر بود و این قضیه در پایان های بازی هم دیده میشد شباهت این دو بازی داشتن پایان های متفاوت بود ولی تفاوت اونها این بود که در رزیدنت اویل هم پایان خوب وجود داشت و هم پایان بد،ولی در سایلنت هیل تقریبا همه ی پایان ها به نوعی بد یا ناراحت کننده بود.

8-ویروسی از جنس گناه:

ما در سری بازی های رزیدنت اویل با ویروس های مختلفی همانند G و T و C و ... داریم و انگلی همانند لاس پلاگاس که باعث کنترل موجودات می شود و اونها رو به موجودات خون خوار تبدیل می کند اما در سری سایلنت هیل گناهان شما دشمنان شما هستند
این گناهان شما هستند که دنیای شما را می سوزانند و به خاکستر تبدیل می کنند شاید این عادلانه تر باشد چون در سری رزیدنت اویل مردم بی گناه گرفتار حوادث بدی می شوند اما در سایلنت هیل بسته به گناهانتان مجازات می شوید.

9-ترس خالص:

در سری رزیدنت اویل حتی در سری کلاسیک که به ترسناک بودند معروفند ترس خالص نیست ترسی که شما دارید از اینه که نکنه کشته بشید و یا نکنه گلوله های شما تمام شود یا تایرنتی سر راه شما قرار بگیرد اما در سری سایلنت هیل ترس از نوع خالص است
شاید بشه دلیل این مسئله رو اینطور بیان کرد که در سری رزیدنت اویل ما قوانین فیزیک رو داریم و انتظار اتفاقی غیر عادی را نداریم اما در سایلنت هیل حتی اگه زمین زیر پای شما به بخار تبدیل شود جای تعجبی نیست.

10-شخصیت پردازی:

شخصیت های سری رزیدنت اویل به طور معمول قهرمانانی هستند که در نوع خود بهترینند همانند کریس ردفیلد که بارها دنیا را نجات داده است و یک قهرمان شناخته شده است یا لیان کندی که محافظ رییس جمهور و از بازماندگان راکون است و یا حتی معمولی ترین شخصیت این بازی که شاید بشه گفت کلیر ردفیلد است یکی از شجاع ترین دخترانی است که در سری بازی ها وجود دارند اما در سایلنت هیل شما با اینها رو به رو نیستید بلکه شما با مردی افسرده همسفر می شوید یا دختری معمولی که ترس معمول خود را دارد نه قهرمانی همانند جیل ولنتاین.



11-آرامش:

در سری رزیدنت اویل وقتی که یک منطقه را پاکسازی کنید دیگر پاکسازی شده شما می توانید برای مدت طولانی در اونجا بدون خطر و ترس از حمله بمانید اما در سایلنت هیل خطر در همه جا وجود دارد دشمنان شما از زیر زمین در می آیند و شما را به دل تاریکی می کشند .

12 - گسترش:

در سری رزیدنت اویل ما با گستردگی زیادی رو به رو هستیم البته این موضوع در سری های مدرن دیده می شود مثلا در رزیدنت اویل 5 کریس موفق به نجات دنیا و خودش شد اما در سری سایلنت هیل موضوع اصلی زنده ماندن به هر قیمتی است . شما در سری سایلنت هیل همیشه دنبال راهی برای نجات خودتان هستید هیچ کس تاحالا سعی نکرده سایلنت هیل را نابود کند و به این نفرین خاتمه دهد . شخصیت های سایلنت انسان های معمولی هستند که سعی در فرار دارند اما شخصیت های رزیدنت اویل قهرمانان برجسته و ممتازی هستند که سعی در نابود کردن ریشه مشکلات دارند نه تنها نجات خودشان بنابراین می شه گفت رزیدنت اویل جنبه های زیادی دارد اما سایلنت هیل فقط یک جنبه را دنبال می کند " Survive "

13- وفاداری:

در سری های جدید رزیدنت اویل ما با اکشنی نفس گیر رو به رو شدیم و ترس به طور کل از سری ریشه کن شده و معما ها دیگر معنای خاصی در بازی ندارند و روند بازی به شکل کسل کننده ای خطی شده است اما سایلنت هیل هنوز به تعدادی از رسوم قدیمی پایبند مانده است . بازی هنوز ترس شدیدی در خود دارد  و کمبود مهمات و سلاح هنوز در بازی حس می شود و خیلی نقاط مشترک بین سری کلاسیک سایلنت هیل و سری مدرن وجود دارد . کاش رزیدنت اویل هم اینگونه بود

14- نبرد بین خیر و شر:

در سری سایلنت هیل شخصیت مثبت و منفی معنایی ندارد زیرا دشمان شما هیولاهایی بی مغز هستند که طبیعتشان شکار است اما در سری رزیدنت اویل شخصیت های منفی با شخصیت پردازی های قوی وجود دارند . آنتی هیرو و شاید بشه گفت آنتاگونیستی همانند آلبرت وسکر که یکی از معروف ترین شخصیت های منفی تمامی بازی هاست و یا ویلیام برکین که سازنده ویروس G است .


با تشکر




طبقه بندی: درباره ی سری ها،  اخبار،  بیوگرافی ها، 
برچسب ها: رزیدنت اویل، سایلنت هیل، مقایسه، vs، or، resident evil، silent hill،
ارسال توسط mehrad
آرشیو مطالب
نظر سنجی
چه مطالبی در وبلاگ را بیشتر میپسندید؟






صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ

دانلود فیلم